Vrijwilligers gezocht

Het is vaak heel vanzelfsprekend. Even het parochiekantoor bellen om een Heilige Mis te bestellen. De klokken moeten geluid worden want er is iemand overleden. Het kerkhof dat we bezoeken is keurig verzorgd. Het parochieblaadje met het benodigde parochienieuws ligt weer in de bus. En zo zijn er vele zaken binnen de parochie, die goed geregeld worden. Maar zo vanzelfsprekend is dat helemaal niet. Want achter iedere activiteit staat een vrijwilliger.

Een vrijwilliger is iemand met een groot hart voor de parochiegemeenschap. En omdat hij zo een groot hart voor de parochie heeft is hij of zij bereid zich er voor in te zetten. Deze inzet vraagt wel wat tijd. Sommige vrijwilligers doen hun werk op vaste tijden en anderen staan klaar op de momenten dat het nodig is. Maar altijd doen ze hun werk heel nauwgezet en “Pro Deo”. Natuurlijk kan het vrijwilligerswerk wel eens moeite kosten. Maar vooral geeft het veel voldoening en vreugde. Er zijn vaak vrijwilligers die hun werk  ook na vele tientallen jaren niet kunnen opgeven.

We mogen ons in onze parochies gelukkig prijzen dat er velen vrijwilligerswerk doen. Wij allen kunnen hen niet dankbaar genoeg zijn. Maar het vrijwilligersbestand neemt af. Meestal is ook hier de vergrijzing de oorzaak. Daarom zijn wij als Federatiebestuur een wervingscampagne begonnen. Na een inventarisatie is er een hele lijst met vacatures ontstaan. De vacatures zijn opgesomd per parochie en staan elders in dit Parochieblad vermeld en op onze website.

Graag willen wij u verzoeken om eens naar deze lijst met vrijwilligersactiviteiten te kijken. Er is vast iets bij waar uw interesse naar uit kan gaan. Wij, als parochie, hebben u hard nodig zodat we ook in toekomst onze dienst ten behoeve van de parochie kunnen verrichten. Schroom niet om de betreffende contactpersonen benaderen. Zeg niet te snel: “neen!” maar loop bijvoorbeeld een tijdje mee met een werkgroep.

U zult zeker begeesterd raken door de motivatie van onze vrijwilligers. Zij zien er naar uit om u in hun werkgroep te kunnen begroeten.

Meer informatie  over de vacatures

Plaats een reactie